Monday, June 29, 2009

Aku dan ketaksuban

Semalam, sedang aku berkira-kira untuk tidur awal, aku telah ditakdirkan utuk tertarik pada satu rancangan dokumentari di saluran Discovery Channel yang bertajuk The Life and Death of Peoples Temple mengenai pembunuhan dan/atau pembunuhan diri beramai-beramai oleh pengikut People's Temple yang diketuai oleh Jim Jones pada tahun 1978. http://en.wikipedia.org/wiki/Jim_Jones

Aku terfikir, apakah yang menyebabkan golongan manusia ini termasuk aku dan kalian boleh terjebak dalam satu situasi ketaksuban dan kefanatikan pada seseorang.Tidak kiralah sama ada orang itu pemimpin politik atau seorang pemimpin agama ataupun artis lakonan mahupun nyanyian..

Dan semalam aku telah dapat melihat secara jelas kesan nyata akibat daripada ketaksuban itu..

Betapa mereka yang kerasukan ketaksuban ini sudah buta matahatinya dan tuli telingajiwanya, tidak dapat melihat dan mendengar apatah lagi untuk menilai dan membezakan antara kebenaran dan kepalsuan;
betapa ketaksuban yang bermaharajalela di dalam akal telah membunuh segala kewarasan yang ada;
betapa ketaksuban yang mencerobohi hati telah menghambat perirasa yang tersisa

Mengapa sedemikian?

KEJAHILANkah?

http://en.wikipedia.org/wiki/Jonestown:_The_Life_and_Death_of_Peoples_Temple



..

2 comments:

  1. sebab depa leh dapat free sex with different person

    ReplyDelete
  2. hahaha..hang ni dah jatuh wajib kawen ni..tp kalu hang tgk dokumentari ni mesti hati hang tersentuh..

    ReplyDelete