Monday, November 9, 2009

Aku dan Hikayat Pungguk itu: Pungguk Itu

Pungguk itu sudah setia di dahan itu,
Menanti dengan kerdip mata penuh kerinduan syahdu,
Melupakan perut yang berkeroncong belum terisi,
Padahal sore hanya akan tiba sekurang-kurangnya setengah jam lagi,

Pungguk itu kekal setia di dahan itu,
sambil memerhati anak-anak itik pulang petang,
sambil megimbau kenangan lalu,
dengan harapan agar dapat mengubat rindu menjadi-jadi,
pada yang sebentar lagi akan menampakkan diri,

Tatkala Sang Rembulan sudah tersenyum manja,
menjadi kegilaan sekelian umat pepungguk yang perasan,
Pungguk itu masih seperti tadi,
dalam hatinya terisi penuh pengharapan,
sambil di paruhnya terucap isi hati,

"Akulah Si Pungguk itu,
Pungguk yang amat aneh itu,
Tidak pernah tergila-gila menantikan kehadiran Sang Rembulan,
juga tidak pernah menangisi kerinduan kepemergiannya
Ada apa pada Sang Rembulan itu..."

Luahan Pungguk itu terhenti di situ,
dan menelan air liur yang tersekat di kerongkong,
dan matanya menjadi besar secara tiba-tiba,
memerhatikan sebuah kereta yang dengan perlahan melalui bawah dahan itu dan berhenti tidak jauh dari situ.

Hati Pungguk itu berdebar kencang tatkala pemandu kereta itu keluar dari keretanya.
Kerinduannya selama ini terasa seperti terubat dalam sesaat itu sambil hatinya bergetus

"Alangkah indahnya kalau aku adalah seorang manusia!"

6 comments:

  1. yg_indah:hang je yg teringin jadi burung

    SBS:memang sasterawan betulla ko ni...

    ReplyDelete
  2. aku pula teringin jadi shin chan. jahat macam mana pun ada org sayang.

    ReplyDelete
  3. seekor pungguk yg hebat boleh menjelma menjadi hidupan2 yg lain.. tp hakikatnya pungguk tetap pungguk.. kalau aneh, aneh lah dia.. kalau unik, unik lah dia..kalau hebat, hebat lah dia.. tapi yg aneh, yg unik, yg hebat itu tiada pada pungguk2 yg lain.. maka berbanggalah menjadi pungguk itu..

    ReplyDelete
  4. aku teringin jadi sopi... sebab dia nak jadi shin chan, aku nak jadi dia la...

    ReplyDelete
  5. tuan yg indah,
    mungkin apabila sudah menjadi burung baru bersyukur dijadikan sebagai manusia

    p/s:jangan jadi burung dalam sangkar sudah..

    tuan gol marhaein,
    mungkin pakket nak jadi burung dlm syurga..

    p/s:semakin aku tak ngaku sasterawan,makin ko pggl aku sasterawan.


    tuan kelisa,
    hahaha..tu shin chan masa berumur 5 tahun...
    agak2 kalu shin chan dah umur 14 tahun dia duk skolah henry gurney mana
    kalu dah umur 20 thn,penjara mana dia duk huhuhuh


    tuan anon,
    sebab itu aku selalu bersyukur menjd seorang manusia..
    walaupun aku tidak aneh,pelik apatah lagi hebat!

    tuan insan biasa
    hahaha,kalu hang nak jadi sopi,aku nak jadi hangla..
    p/s:tp hang bwkla bini hang skali masa jd sopi sbb aku nak kawin ngan org lain

    ReplyDelete